Tromb arbetar med digital affärsutveckling och har många av sina kunder inom industri, telekom och offentlig sektor. Trombs uppdrag är att effektivisera genom att bidra till kundernas digitala transformation, och resultatet kan till exempel vara en integration, en app eller ett system. Som deltagare i Kompetensresan effektiviserade de sig själva för att fortsätta växa effektivt.
Anders Hallberg är vd på Tromb, han berättar att de ofta är med i kundens problemlösningsfas med metoden innovationssprint men att de också bygger lösningar utifrån färdiga behov. Tromb erbjuder strategi, innovation, design och tekniklösningar till kunder som Telia, Volvo Penta, LKAB, Boliden och Elektrikerförbundet.
Växa hållbart
När Tromb gick in i IUC Norrs projekt Kompetensresan var syftet att titta närmare på sin egen organisation och struktur.
– Man kan säga att vi hade växtvärk. Tromb grundades 2014 och nu är vi redan 80 personer, inklusive ett dotterbolag. Dessutom är vi minoritetsägare i ett antal startups. Det är många processer som pågår samtidigt och det går snabbt. Därför valde vi att ägna tiden i Kompetensresan åt att lyfta blicken och arbeta med organisations- och ledarskapsutveckling, säger Anders.
Anders Hallberg hade många egna förbättringsidéer men vill bolla analysen med utomstående experter. Efter en inledande dialog med IUC Norr valdes ett antal aktiviteter för att föra processen framåt.
Många bidrog till bilden
Totalt 17 ledare från fyra olika orter har deltagit i utvecklingsprocessen. En utbildningsdag om ledarskap överträffade förväntningarna och därefter har var och en fått individuell coachning i sin ledarroll.
– Förutom att de fick personlig utveckling och ökad självkännedom som ledare i den konfidentiella delen av samtalen så gav rapporten från IUC Norr mig som vd en bra insikt i vad som upplevs otydligt i organisationen. Det var sedan grunden för en rad förändringar som nu är genomförda, säger Anders Hallberg.
Anders framhåller att det är givande att reflektera och fördjupa sig i professionella samtal.
– För många av oss var det första gången vi satt i enskilda, djuplodande samtal på det sättet, det kan kännas skrämmande och ovant. Men jag kan verkligen rekommendera det som en nyttig utmaning för att lära känna sig själv och förstå andra lite bättre.
Tydlig struktur och effektiva möten
Organisationsutvecklingen ledde till en struktur som är effektivare, med en mindre ledningsgrupp och tydligare uppdrag till alla.
– Delar av den tidigare ledningsgruppen har blivit stabsfunktioner och rollerna har tydliggjorts för ägare, styrelse och ledningsgrupp. Vi har minskat antal nivåer där våra ledare måste delta, det har gjort att mötestiden sammantaget är kortare och mötena är effektivare utan att någon information faller mellan stolarna, säger Anders.
Anders Hallberg beskriver resultatet av förändringarna som att de nu kan arbeta mer kärnfullt och resultatdrivet.
– Vår ambition är att tredubbla omsättningen och fördubbla antalet medarbetare till 2025. Den här tajta organisationen bildar en bra grund att växa vidare på.
Det var mycket positivt att få hjälp av utomstående personer som kunde bidra med nya infallsvinklar, men också med att bekräfta det vi såg och ge oss knuffar för att genomföra nödvändiga förändringar, säger Anders Hallberg.