Smart Recyclings affärsidé kretsar kring att effektivisera återvinningsbranschen och öka konkurrenskraften hos de transportföretag som sköter tömningen av återvinningscontainrar. Med sina smarta sensorer mäter man fyllnadsnivåer i containrar, medan AI räknar ut den bästa tiden att tömma dessa. Med utvecklingsprojektet KTP fick de tillskott av ny kompetens som behövdes för att ta nästa steg med marknaden i fokus.
För ett år sedan gick Smart Recycling in i projektet KTP – Knowledge Transfer Partnership – tillsammans med IUC Norr och Luleå tekniska universitet. Stefan Nordmark, VD på Smart Recycling, specificerade tjänsten som skulle tillsättas. Peter Nilsson rekryterades till företaget i juni och arbetar med att utveckla företagets marknadskommunikation på både nationell och internationell nivå.
– Vi behövde stärka upp med kompetens inom marknadsföring. Genom att vara en del i KTP fick vi chansen att stärka upp med kompetens vi inte själva har. Världen går framåt och Peter kunde tillföra nya kunskaper som är värdefulla för oss, säger Stefan Nordmark, vd för Smart Recycling.
Peter Nilsson är nyexaminerad civilekonom med inriktning mot marknadsföring. Under sitt år hos Smart Recycling ska han utveckla deras kommunikations- och marknadsstrategi. Deltagare i KTP-projekt får även stöd för att utveckla organisationen, i detta fall via affärscoachen Kristiina Starck Enman, IUC Norr, och en akademisk coach, Wiebke Reim, Luleå tekniska universitet.
– En snabb och tacksam väg in i arbetslivet. Jag har fått chansen att komma in i arbetslivet på ett bra sätt och arbeta med det jag vill syssla med i framtiden. Skulle man leta sig till ett sådant här jobb själv skulle man behöva arbeta i flera år med något som kanske inte är särskilt relevant, för att på lång sikt kunna jobba sig till en tjänst med liknande arbetsuppgifter. Det blir en snabbstart där man också får bra stöttning efter vägen, säger Peter Nilsson.
Smart Recyclings ägs av två moderbolag. BnearIT som tillhandahåller mjukvaran och Electrotech som producerar hårdvaran. Målet är att fortsätta bearbeta den svenska marknaden, men även att expandera på en internationell marknad. Samt utveckla den interna organisationen för att stödja företagets framtida utveckling.
Smart Recycling hade mässbesök runt om i Europa inplanerade men i och med pandemins utveckling tvingades de att tänka om. Peter och Stefan beskriver att de har fått gå genom andra digitala vägar för att behålla kontakt med marknaden och potentiella kunder. De har bland annat implementerat ett CRM-system och en kommunikationsplan för att fortsätta att jobba effektivt med relationer, trots att man inte kan träffa kunder fysiskt. En digital strategi har arbetats fram och snart lanseras även en ny hemsida.
– Pandemin gjorde att vi fick tänka om gällande vår kommunikation och hur vi skulle ta oss an marknaden. Vi fick ha ett digitalt perspektiv och vi har skapat en struktur för att kunna mäta våra kommunikationsinsatser på ett effektivt sätt, säger Peter Nilsson.
– Vi har haft ute vår produkt snart 12 år på marknaden, den tredje och senaste generationen har vi haft ute i ungefär 1,5 år. Vi är nu redo att ta oss an marknaden på ett annat sätt. Jag hade inte trott att vi skulle ha hunnit så här långt som vi har hunnit idag. Tillsammans med affärscoachen försöker vi se vilka resurser som krävs för att lyckas med våra uppsatta mål och hur vi ska forma oss för att nå ytterligare marknader, säger Stefan Nordmark.
Stefan Nordmark berättar att beslutet att vara med i KTP har varit en framgångsfaktor för att få in ny kompetens.
– Om man vill vara med och förändra och stärka sitt företag är KTP det absolut bästa. Under en period har vi haft möjlighet att lära känna varandra. Det är en trygghet att projektet är under ett år, men vi kommer försöka behålla Peter även efteråt. Fler företag borde ta den här möjligheten.
– Hade jag fått chansen att göra det igen hade jag gjort det på en gång. Det känns fint att hjälpa unga människor att komma in på arbetsmarknaden. Man kan inte allt i ett bolag och då är det viktigt att tillföra ny kompetens.
Hade du rekommenderat någon annan att söka en tjänst genom projektet KTP med anställning hos ett företag?
– Jag tror inte att man kan få så mycket bättre start på karriären efter studierna, så det hade jag absolut rekommenderat, säger Peter Nilsson.
IUC Norr och projektet KTP – Knowledge Transfer Partnerships
Överföring av kunskap mellan universitetet och de små och medelstora företagen skapar hållbar utveckling och tillväxt i regionen. Projektet KTP, Knowledge Transfer Partnerships, blir en kunskapsväxling mellan akademi och industri. KTP bygger på en framgångsrik brittisk modell där en nyexaminerad akademiker får ett strategiskt utvecklingsuppdrag i ett företag under cirka ett år. Halva lönen betalas av företaget och resten av samhället/projektet.
Finansiärer och samverkansparter: IUC Norr, Luleå tekniska universitet, Region Norrbotten, Region Jämtland Härjedalen, Mittuniversitet, IUC Z-Group, Högskolan Dalarna, Region Dalarna, IUC Dalarna, Högskolan i Gävle, Region Gävleborg, Nationella regionalfondsprogrammet ERUF, Mälardalens högskola, Södertörns högskola, Högskolan Kristianstad och Länsstyrelsen Skåne.