Tre tydliga trender
Publicerat den 2 april, 2020
av Marie Näslund Jakobsson
I samverkan med Kairos Future kommer vi på IUC Norr löpande erbjuda omvärldsspaningar med fokus på trender som påverkar svensk industri.
Den senaste tidens händelseförlopp har gjort det tydligt att Corona påverkar samhället kortsiktigt och att konsekvenserna kan bli stora på lång sikt. Hur stora vet vi ännu inte. Näringsliv och offentliga verksamheter skapar beredskapsplaner och följer utvecklingen timme för timme. Och agerar snabbt. Men vi behöver också höja blicken.
Vad händer i omvärlden som kan ha betydelse för dig och ditt företag? Vi har plockat ut trender och ger dig några exempel inom varje trend. Trender som vi tror är bestående, trots rådande Coronapandemi. Har du önskemål om vilka framtidsspaningar du vill veta mer om? Kontakta
- TREND 1: ”Kollaborativ automation”, samarbete mellan en skicklig människa och en väl utvecklad artificiell intelligens.
- TREND 2: 5G-nätets snabbare och mer stabila uppkoppling är inte alltid märkbar för människor men spelar stor roll inom industrin.
- TREND 3:Tillverkningsindustrin börjar allt mer förstå vikten av att marknadsföra sig både mot företag och slutkonsumenter.
Trend 1: Människa + maskin=sant
Det pratas mycket om AI och databaserade lösningar inom industriella tillämpningar, men artificiell intelligens är inte kraftfull nog att kunna arbeta på egen hand, och för många tillämpningar är sådan ”sann” AI ännu avlägsen. Däremot kan AI vara ett kraftfullt verktyg för att hjälpa människor i deras arbete – och alltfler aktörer talar nu om vikten av ”kollaborativ automation”, alltså samarbetet mellan en skicklig människa och en väl utvecklad artificiell intelligens.
Resultatet blir på sikt att kompetens i att kunna jobba tillsammans med ”digitala kollegor” (i själva verket oftast bara väldigt avancerade program och processer) blir viktigare för industrin, och att det finns goda möjligheter att maximera lönsamheten hos enskilda skickliga anställda.
BYGGER EGEN PLATTFORM
Tarte Cosmetics ”låser in” kundrelationerna för att försöka äga en egen plattform, samtidigt som de också erbjuder sina produkter på traditionellt sätt i butik bredvid konkurrenterna. Klicka här för läsa mer!
DE BÄSTA INOM LJUD
Dolby har använt sin position som leverantörer av surroundsound till biografer för att etablera sig som ”de bästa inom ljud”. Vanliga konsumenter vill ha Dolby. Klicka här för att läsa mer!
ADIDAS MULTICHANNELSTRATEGI
Adidas lägger tungt fokus på kundrelationer i sin multichannelstrategi för att nå ut så brett som möjligt i alla kanaler – affärskedjor, mobila plattformar, sociala media, med mera. Målsättningen är att skapa en bred möjlighet att nå ut till kunder utan att behöva förlita sig på partners och retailers – men samtidigt att robust kunna samarbeta med dem.
Klicka här för att läsa mer!
TREND 2: En alltmer gränslös marknadsföring
Tillverkningsindustrin börjar allt mer förstå vikten av att marknadsföra sig både mot företag och slutkonsumenter, för att påverka konsumentens val och bli mindre beroende av återförsäljare. Samtidigt innebär ett komplext affärslandskap att traditionella leveranser mot slutkunder också ibland förstärks av strategiska partnerskap med retail och andra aktörer. Resultatet blir en ”öppen marknadsplats” i vilken högre transparens innebär att kunder kan välja sin väg att interagera med varumärken eller produkter.
Vissa varumärken positionerar sig också starkt utan att sälja direkt till slutkunden, genom att göra sin produkt eller komponent till ett krav eller ett tecken på lyx. Även om konsumenten inte är kund till företaget, blir det slutkonsumenten som är målet för marknadsföringen.
BYGGER EGEN PLATTFORM
Tarte Cosmetics ”låser in” kundrelationerna för att försöka äga en egen plattform, samtidigt som de också erbjuder sina produkter på traditionellt sätt i butik bredvid konkurrenterna. Klicka här för läsa mer!
DE BÄSTA INOM LJUD
Dolby har använt sin position som leverantörer av surroundsound till biografer för att etablera sig som ”de bästa inom ljud”. Vanliga konsumenter vill ha Dolby. Klicka här för att läsa mer!
ADIDAS MULTICHANNELSTRATEGI
Adidas lägger tungt fokus på kundrelationer i sin multichannelstrategi för att nå ut så brett som möjligt i alla kanaler – affärskedjor, mobila plattformar, sociala media, med mera. Målsättningen är att skapa en bred möjlighet att nå ut till kunder utan att behöva förlita sig på partners och retailers – men samtidigt att robust kunna samarbeta med dem.
Klicka här för att läsa mer!
Trend 3: 5G slår igenom – hos maskinerna
Det pratas mycket om 5G, men den största användaren har hittills blivit maskinerna – och utvecklingen spås fortsätta under 2020. 5G-nätets snabbare och mer stabila uppkoppling är inte alltid märkbar för människor men spelar stor roll inom industrin där perfekt timing utan uppehåll krävs mellan olika komponenter. Eftersom 5G är trådlös och mobil möjliggörs kommunikationsformer som förut varit stationära att ta klivet ut i vardagen. Bilar, maskiner, verktyg och övervakningssystem kan samtliga använda 5G i praktiken, och under de senaste månaderna har de lett till påtagliga resultat.
Innebörden av detta blir nya möjligheter till innovation vad gäller layout, utformning och plats. Fabriksmiljöer blir mer flexibla och mindre beroende av sladdar och fysisk uppkoppling, så länge ett utbyggt infrastrukturnätverk för 5G finns på plats.
5G FÖR ETT SMART ELNÄT
ABB, Kalmar och Nokia har genomfört ett lyckat projekt att använda 5G för ett smart elnät. Det innebär ett trådlöst nätverk som är stabilt nog att kunna styra över elnätverk på ett säkert sätt. Klicka här för att läsa mer!
TRÅDLÖST SYSTEM ÖKAR FRAMKOMLIGHET
Atlas Copco använder ett splitternytt 5G-nät, utformat av Ericsson, för att kontrollera och styra maskiner trådlöst. Bättre framkomlighet såväl för robotar som för människor. Klicka här för att läsa mer!
SJÄLVKÖRANDE BILAR I SEOUL
Sydkorea blev först i världen med ett avancerat 5G-nätverk under 2019, och har redan hittat industriella tillämpningar. Hwaesong utanför Seoul är testbädd för självkörande bilar med 5G-kapacitet, som blandas med vanlig trafik på vägar, motorvägar och byggarbetsplatser. Det har också inneburit nya möjligheter för att streama videoinnehåll och skapa interaktiva upplevelser på distans. Klicka här för att läsa mer!