Samarbetet gav tillväxt för BnearIT

BnearIT hade nått en position i sin utveckling som krävde mer struktur och strategisk utveckling, både som affärspartner och som arbetsgivare. Därför gick de in i IUC Norrs projekt Kompetensresan. ”Vi ser en fantastisk tillväxt nu och hade aldrig nått dit vi är idag utan det här projektet” säger Anders Hermanson som är vd.

Anders Hermanson, vd, BnearIT. Foto: Tomas Bergman

 

BnearIT är systemutvecklare för stora och små kunder både inom privat och offentlig sektor. Oavsett om det handlar om nya system eller förvaltning av befintliga så löser de uppgifterna med samma engagemang.
– Vi älskar att programmera och utveckla! Vi löser problem, skapar möjligheter och ser dessutom till att alla system hos kunden fungerar ihop.

– I Kompetensresan har vi gått till botten med verksamheten och påmint oss om kärnan, varför vi finns och vart vi vill nå, säger Anders Hermanson.

När Kompetensresan startade hade BnearIT 25 medarbetare, och både vd Anders Hermansson och konsultchef Lars Frisk var relativt nya i sina roller. Företaget har sju ägare som även utgör styrelse och Anders Hermansson beskriver att de hade nått ett tak. Det behövdes tydligare rollfördelning mellan ledningsgrupp och styrelse och ett strategiskt omtag i verksamheten, inte minst för att vara en attraktiv arbetsgivare. Den grupp som varit central i arbetet med Kompetensresan består, förutom Anders Hermansson och Lars frisk, av Niklas Karlsson, Fredrik Blomstedt och Hans Forsberg. De började med att dyka djupare i företagets identitet – varför finns vi till, vad är vår mission och vad vill vi?
– Vi fick både stöd och utmaning från konsulterna i Kompetensresan, och det blev en kreativ process. När vi var överens om företagets kärna och hade diskuterat igenom det med ägargruppen så tydliggjorde vi även rollfördelningen mellan styrelse och ledning, säger Anders Hermanson.

BnearIT startade för 19 år sedan. Verksamhetens syfte har egentligen inte förändrats i grunden men det är lätt att bli hemmablind och köra på rutin. Genomlysningen och utvecklingen i Kompetensresan har varit hårt arbete men också uppfriskande för hela organisationen. Anders Hermanson säger att de blivit mycket tydligare både i kontakten med marknaden och som arbetsgivare.

Växer så det knakar

Genom att vara tydliga med vad de brinner för och lyfta fram personalen i sin marknadsföring har företaget nått fina resultat. Under de senaste 12 månaderna har BnearIT ökat från 25 till 35 anställda.
– Det har kommit till nya kunder det senaste året och vi har aldrig fått så många spontanansökningar som nu från människor som vill jobba med oss. Den process som vi har gått igenom har gett så otroligt mycket energi i bolaget, säger Anders Hermanson.
– Det är verkligen bra att få hjälp utifrån, någon som ser med nya ögon på verksamheten och som coachar, petar på ömma punkter och ger en spark i baken så att säga. Vi hade inte haft den här starka tillväxten utan Kompetensresan.

Den nya affärsplanen som är ett av resultaten i Kompetensresan är ett högst levande dokument, försäkrar Anders Hermansson. Den är förankrad både i ägargruppen och bland medarbetarna. Projektet tar slut nu men BnearITs utvecklingsarbete har bara startat.
– Vi har fått med oss verktyg och metoder och har modifierat dem för vårt företag. Nu implementerar vi arbetssättet så att det blir en långsiktig och kontinuerlig utveckling.

Breddad rekrytering

Även rekryteringsprocessen har analyserats och fått ny struktur inom ramen för Kompetensresan.
– Förutom programmeringsprov och logisk test har vi infört två intervjuer, med olika personer hos oss. Det ger en bredare bedömning av de sökande och ökar chansen att hitta lämpliga personer även bland de som saknar formell utbildning.
– Vi vill ju också bredda rekryteringen på andra sätt och våra två senaste rekryteringar har varit kvinnor. Det är vi särskilt glada för eftersom vi strävar efter jämställdhet. Nu har vi fyra kvinnor bland konsulterna och det kommer att bli fler, säger Anders Hermanson.

Att kommunicera vision och mål internt är ett fortgående arbete och utvecklingen av företagets kultur och sammanhållning har också fått ett hållbart ramverk.
– Vi har individuella utvecklingssamtal varannan vecka och schemalagda träffar med hela personalgruppen. Det har vi arbetat fram en metod för och den skalar vi nu upp genom att fördela genomförandet på fler affärsansvariga.

Sammanhållningen är stark i BnearIT och hela gruppen genomför regelbundet utvecklande aktiviteter tillsammans. De ser också till att fira både små och stora framgångar.
– Tillväxt kan inte beordras fram. Den gör man sig förtjänt av genom att utvecklas och vara engagerad. Då kommer tillväxten. Det är en insikt som sjunkit in i mig det här senaste halvåret, säger Anders Hermanson.

Är ditt företag nyfiken på vad det finns för möjligheter med kompetensförsörjning?
Vill ni veta vilka förutsättningar som krävs?
Kontakta IUC Norr så guidar vi dig och ditt företag kring vad vi kan göra tillsammans med er.

Dela via

IUC erbjudande | IUC Norr | KTP | Luleå tekniska universitet | Projekt

En fantastisk möjlighet som alla företag borde vara intresserade av

IT-bolaget Mirror, med verksamhet i Kalix och Luleå, behövde hjälp med att ta fram en marknads- och kommunikationsplan till ett…

1 juni, 2022 — Lästid 5 min

Bild på TROMBs logotyp monterad på vägg.

Kompetensförsörjning | Kompetensresan | Projekt

Tromb utvecklar för att växa

Tromb arbetar med digital affärsutveckling och har många av sina kunder inom industri, telekom och offentlig sektor. Trombs uppdrag är…

15 april, 2021 — Lästid 3 min

Kompetensförsörjning | Kompetensresan | Projekt

Podcomp – mångfalden ger framgång

Hur behåller man företagets framgångsrika kultur när gruppen blir allt större? Podcomp är ett expansivt och jämställt företag som har…

7 oktober, 2020 — Lästid 7 min

Porträtt Tomas Eriksson, vd Optimation

Kompetensförsörjning | Kompetensresan | Projekt

Identiteten i fokus för Optimation

Både hur företaget presenteras för kunder och hur det interna klimatet utvecklas har varit ingredienser i den process som Optimation…

14 oktober, 2020 — Lästid 6 min