Den gröna industriomställningen påverkar även företagen i livsmedelsindustrin – men den glöms ofta bort i diskussionerna om en hållbar framtid i norr. Ett tydligare strategiskt arbete behövs inom kompetensförsörjningsutmaningarna.
Den gröna industriomställningen som pågår i norra Sverige skapar utmaningar på många plan. Arbetslösheten i norr är betydligt lägre än riksgenomsnittet och många företag vittnar om svårigheter att hitta kvalificerad arbetskraft.
De effekterna syns även inom livsmedelsindustrin.
– För mig som är inne i branschen känns det lite grann som att livsmedelsindustrin glöms bort i den gröna omställningen. Vi vill ha hit 100 000 nya människor – då måste de ha något att äta också, säger Pelle Johansson
Företagen i livsmedelsbranschen påverkas redan av industriboomen – och är medvetna om att de kan komma att se ännu mer långtgående effekter i framtiden inom kompetensförsörjningfrågan.
– Det saknas inte självinsikt. Däremot behöver vi bli bättre på att hjälpa företagen att jobba mer strategiskt med hela spektrat inom kompetensförsörjningen, säger Johansson.
I projektet Kompetenslyft Livsmedelsindustrin i Norr (KLIN) som drivs av IUC Norr tillsammans med Hushållningssällskapet Norrbotten-Västerbotten, utvecklas en metod inom strategisk kompetensförsörjning riktad specifikt mot behoven hos små och medelstora företag inom livsmedelsindustrin i Norrbotten och Västerbotten.
– Vi har erfarenhet av att jobba med de här frågorna – men inte specifikt mot livsmedelsindustrin. När vi kunde hitta ett samarbete med Hushållningssällskapet föll bitarna på plats, säger Marlene Hagenrud, projektledare för Kompetenslyft livsmedelsindustrin i norr.
Inom projektet genomförs behovsanalyser, metodutveckling som ska ge företagen i livsmedelsindustrin ett mer strategiskt förhållningssätt till kompetensförsörjning och pilottester av metoden.
– Det kommer att behövas långsiktigt arbete, av många olika orsaker. Det vi har märkt under vårt arbete är att livsmedelsindustrin inte på något sätt är frikopplad från övrig tillverkningsindustri. Det är precis samma mekanismer som påverkar företagen, säger Hagenrud.
Metodutvecklingskompetensen ska implementeras internt i de båda organisationerna i slutet av projektet och ambitionen är att implementera metoden bredare i en framtida större satsning så att den kan komma branschen till gagn.
– Vi är övertygade om att metoden som vi utvecklar kan hjälpa företag i livsmedelsindustrin i framtiden, säger Marlene Hagenrud.