En boost i tillväxten hos Latitude 64

Logo Europeiska regionala utvecklingsfondenMed världen som marknad inom en sport som ökar explosionsartat behövde Latitude 64 i Skellefteå ny näring i det ständiga förbättringsarbetet. Med IUC Norrs projekt Produktion 4.0 fick de precis den inspiration och styrning de behövde.

Robert Lundqvist, produktionschef Latitude 64. Foto: Patrick Degerman.

Till att börja med: glöm frisbee, det heter inte så, det är bara ett varumärke bland andra. Det heter discar och det heter discgolf. Och det är en världsmarknad. Varannan vecka går en hel container med snyggt designade, professionellt utvecklade och producerade discar från Latitude 64 i Skellefteå till USA, som är deras största exportmarknad. De levererar till massor av länder i jordens alla världsdelar. I skrivande stund är det totalt 36 medarbetare som sköter ruljansen. De 18 maskinerna är också en slags arbetskamrater. Nio av dem är helautomatiska med robot som gjuter, plockar, väger, tar bort gjutskägg, folietrycker, skickar information till lagret och allt annat som ska göras för att få ut färdiga discar.

Stark efterfrågan

Discgolf är en sport som växer enormt. Robert Lundqvist som är produktionschef på Latitude 64 säger att det senaste året har varit extremt.
– Vi är den tredje största tillverkaren i världen men vintern är traditionellt lite av lågsäsong, men inte i år. Nu är det helt galet. Lagren är tomma, vi har nyligen anställt fyra personer och installerar just nu sex nya maskiner.

Vad ökningen beror på kan han bara spekulera om. Kanske har det att göra med att en utomhussport med coronaavstånd mellan människor passar bra nu. Men att efterfrågan märks så tydligt hos Latitude 64 har tyvärr också att göra med att den största konkurrenten i USA drabbats värre av pandemin i fråga om produktionsbortfall.
– Vi har tack och lov varit förskonade och har inte haft någon som blivit sjuk så vår produktion går för fullt, säger Robert Lundqvist.

Ständiga förbättringar

Latitude 64 har redan tidigare arbetat med ständiga förbättringar men rutinerna började slacka efter. Det var dags för en uppryckning.
– Vi behövde ny fart i det sättet att tänka och dessutom har vi många anställda som inte var med när vi deltog i Produktionslyftet för några år sedan. Det var läge för utbildning och nya rutiner, säger Robert Lundqvist.

Latitude 64 fick erbjudande om att ingå i Produktion 4.0 och eftersom insatserna kunde formas efter deras behov så tackade de ja.
– Vi har jobbat med dem tidigare så vi kände till varandra. Det var ett bra utgångsläge för att fortsätta det vi påbörjat, säger Robert Lundqvist.

Förebild inom automatisering

Latitude 64 ligger långt framme och är en förebild inom automatisering och robotisering så för att effektivisera produktionen var det viktigare att få hjälp med arbetssätt och rutiner. Robert Lundqvist berättar att de behövde öka samsynen och fördjupa kunskapen om daglig styrning, inte minst i ledningsgruppen som också har fått nya medarbetare under senare tid.
– I Produktion 4.0 fick vi hjälp med att gå tillbaka till grunden, varför har vi daglig styrning? Hur kan vi skapa ett standardiserat arbetssätt och förbättra både ledning och kvalitet?

Under två dagar fick hela personalen i omgångar spela Leanspelet, ett lättsamt och roligt sätt att lära sig principerna. Nästa steg var att fokusera på ledningsgruppen och deras utveckling.
– Leanspelet ger bra insikt i metoden och sättet att tänka, säger Robert Lundqvist.
– Men för att nå hållbarhet i en förändringsprocess måste ledningen vara med till hundra procent. Först då kan det genomsyra hela företaget.

Kommunikation är ett smörjmedel

Kommunikation identifierades som en nyckel i flödet. Därför samlade de hela personalstyrkan igen och gick igenom deras förslag till konkreta förbättringar – både i kommunikationen från och till ledningen men också mellan varandra.
– Både för mycket, onödig information och för lite information kan vara flaskhalsar som hindrar effektivitet. När man växer så fort som vi har gjort hinner inte informationsrutinerna sätta sig. Vi behövde bättre rutiner och ett mer strategiskt tänk där, säger Robert Lundqvist.

Ingen av ledarna i Latitude 64 har tidigare erfarenheter av att leda ett företag. Robert Lundqvist ser utvecklingsprojekt som ett bra sätt att lära sig mer om strategiskt ledarskap och att få styrning i utvecklingsprocessen med daglig styrning.
– Vi ser stor skillnad nu när Produktion 4.0 avslutas. Engagemanget är betydligt högre hos medarbetarna. Vi har skapat nya mötespunkter, bättre möten och mer delaktighet.

Ljus framtid

I framtidsplanerna finns fortsatt tillväxt, både i kärnverksamheten men också i erbjudandet att designa och bygga discbanor, samt i det senaste tillskottet: en populär spelapp som heter Disc Golf Valley, vars skapare har börjat arbeta på Latitude 64.
– Nu har vi fått verktyg och rutiner för att fortsätta utvecklingen själva, men tar det stopp så tar vi gärna in extern hjälp igen, säger Robert Lundqvist.

IUC Norr och projektet Produktion 4.0

Projekt Produktion 4.0 ska stärka konkurrenskraften och stötta den digitala strukturomvandlingen hos tillverkande industriella små och medelstora företag i Norrbotten och Västerbotten. Med ökad insikt, kunskap och förmåga kan de effektivisera sina produktionssystem och öka sin konkurrenskraft.

IUC Norr är projektägare av projektet Produktion 4.0 och Luleå Tekniska universitet är samverkanspart. Finansiärer är Europeiska socialfonden, Region Norrbotten, Region Västerbotten, Bodens kommun, Gällivare kommun, Kalix kommun, Luleå kommun, Piteå kommun, Skellefteå kommun och Umeå kommun.

Läs mer om Produktion 4.0

 

Dela via

Man vid tillverkning av dörrar, Polardörrar.

Produktion 4.0 | Projekt

Halverad ledtid på Polardörren

”Tack vare Produktion 4.0 fick vi luft under vingarna och kunde vända på en negativ trend”, säger Kurt Hempele, vd p…

22 april, 2021 — Lästid 6 min

IUC erbjudande | IUC Norr | KTP | Luleå tekniska universitet | Projekt

En fantastisk möjlighet som alla företag borde vara intresserade av

IT-bolaget Mirror, med verksamhet i Kalix och Luleå, behövde hjälp med att ta fram en marknads- och kommunikationsplan till ett…

1 juni, 2022 — Lästid 5 min

Ceerus | Energieffektivisering | Projekt

Stora vinster för företagen i projektet Ceerus 

Projektet Ceerus har hjälpt små och medelstora företag i Norrbotten och Västerbotten att minska sin energianvändning. Totalt har 24 företag…

15 oktober, 2023 — Lästid 3 min

Anders Hermanson, vd Bnearit.

Kompetensresan | Projekt

Samarbetet gav tillväxt för BnearIT

BnearIT hade nått en position i sin utveckling som krävde mer struktur och strategisk utveckling, både som affärspartner och som…

12 maj, 2021 — Lästid 5 min